به گروه مهندسی لناوا خوش آمدید!

مزایای هوش تجاری

در ادامه می‌خواهیم کاربرد و مزایای هوش تجاری در کسب وکارهای واقعی و تاثیر آنها را بررسی کنیم. این مزایای قدرت و پتانسیل تجزیه و تحلیل داده‌های پیچیده را در عصر مدرن، توسط هوش تجاری نشان می‌دهند. با ما همراه باشید.

پرده‌برداری از بینش جدید کسب وکار

دومین مزیت هوش تجاری کشف بینش‌های جدید در بازار است که در نهایت باعث بهبود فرایندهای کسب و کار می‌شود که بازدهی شرکت را افزایش می‌دهد. مثلا یک شرکت سفارش آنلاین موادغذایی می‌خواهد علاوه بر هماهنگ‌ کردن…

ادامه

بهبود پروسه تصمیم‌گیری

همانطور که قبلا گفتیم مهم‌‌ترین مزیت هوش تجاری بهبود توانایی تصمیم‌گیری و ساختن تصمیم‌های باارزش‌تر است. مدیرعامل یا بنیانگذار شرکت برای مواجه شدن با چالش تغییر تصمیم‌ها و عدم همکاری کارکنان…

ادامه

افزایش بازدهی

امروزه مصرف‌کنندگان نظرات و رتبه‌بندی‌های سایر مصرف‌کنندگان را بررسی می‌کنند تا بتوانند تصمیمات بهتری بگیرند. بنابراین یک کسب و کار ایده‌آل باید بتواند بهترین خدمات و پشتیبانی را به کاربران خود ارائه کند تا در این رتبه‌بندی دچار افت نشود.

ادامه

افزایش فروش

افزایش فروش در هر کسب و کاری یکی از اهداف کلیدی و مهم است که گاها برای آن هزینه‌های بسیار زیادی صرف می‌شود. با استفاده از سیستم تجزیه‌ و تحلیل داده‌های بزرگ به وسیله BI، فروش خود را می‌توانیم به طور قابل توجهی

ادامه

جریان فرایندهای داخلی

شرکتی که دارای فرایندهای داخلی ناپیوسته و ناکارآمد است، با استفاده از هوش تجاری می‌تواند چالش‌های خود را حل کند. به دلیل عدم وجود سازگاری ناشی از ضعف پردازش، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها…

ادامه

افزایش بهره‌وری مالی

قطعات بخش مالی شما یکی از مهم‌ترین بخش‌های شرکت محسوب می‌شود؛ چراکه جریان مداوم پول و سرمایه شرکت را تحت نظر دارد و بدون توجه به این بخش سرمایه‌گذاری برای توسعه کسب وکار غیر ممکن خواهد بود.

ادامه

کاهش مشارکت IT

ممکن است برخی از شرکت‌ها در استفاده از فناوری اطلاعات در فرایندهای تحلیلی خود دچار مشکل شوند. در این صورت گزارش‌ها دیر آماده می‌شود و کارمندان با وجود مهارت‌زایی شرکت، ممکن است درک کافی از اطلاعات در گردش…
ادامه

صرفه‌جویی در هزینه بازاریابی

در شرکتی که حتی کمپین‌های بازاریابی آن به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه و با کمک روش‌های سنتی مورد نظارت قرار می‌گیرد از نرخ تبدیل پایین رنج می‌برد. این فرایند تا زمانی که مدیر بتواند سیستم بازاریابی را…
ادامه

افزایش عملکرد کارمندان

منابع انسانی یکی از عوامل مهم هر شرکت است و مدیران علاقه‌مندند به جای افزایش نیروی انسانی یا ساعات کاری کارمندان، عملکرد آنها را افزایش دهند و کار را پربازده‌تر کنند.

ادامه

افزایش وفاداری مشتری

کسب و کارها بسیار مایلند که مشتری‌های قدیمی خود را حفظ کنند. هزینه جذب مشتری‌های جدید به طور میانگین تا ۶ برابر بیشتر از هزینه نگهداری مشتری‌های قدیمی است. با استفاده از هوش تجاری می‌توان نقاط قوت و ضعف خود…

ادامه

اتصال بخش‌ها

بسیاری از شرکت‌ها با چالش هماهنگی بخش‌های خود مشکل دارند؛ مثلا نمی‌توانند داده‌های مربوط به فروش، بازاریابی و تبلیغات را تطبیق دهند و ممکن است این فرایند زمان و هزینه زیادی از شرکت بگیرد.
ادامه

تقویت تولید

مدیران داده‌های بسیار زیادی در فرایند تولید مدیریت می‌کنند و زمانی که شما رو به استفاده از هوش تجاری می‌کنید، یک نگاه کلی از اطلاعات مربوط به تولید به دست می‌آورید. در فرایند تولید داده‌های تخصصی و…
ادامه

اهمیت هوش تجاری

نیاز به BI از آنجایی آغاز می‌گردد که مدیرانی که درباره تجارت و کسب و کار آگاه نیستند و اطلاعات کافی ندارند و ممکن است تصمیماتی بگیرند که در نهایت به ضرر کسب و کار تمام شود. برای اینکه بتوانیم اطلاعات مالی و تجاری مربوط به شرکت را به درستی درک و تجزیه کنیم با توجه به گزارش‌ها  و عملکردها و تصمیمات درست را  اتخاذ کنیم، باید از ابزارهای هوش تجاری استفاده کنیم. اقتصاددانان اهمیت استفاده از هوش تجاری را اینگونه توصیف می‌کنند: « اگر زباله (اطلاعات غلط) را وارد سیستم کنیم، زباله (نتایج غلط) تحویل می‌گیریم.»

همانطور که قبلا گفتیم هوش تجاری سعی می‌کند با تجزیه و  تحلیل داده‌های فعلی شرکت را با توجه به اهداف و ارزش‌های مدیران شرکت، تصمیمات سودآور اتخاذ کند تا اولا از ضرر به شرکت جلوگیری شود و در ثانی شرکت توسعه یابد. در ذیل برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های هوش تجاری در شرکت‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • BI باعث ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد بر اساس داده‌ها می‌شود.
  • معیارهای مربوط به فرایندها را تنظیم و شناسایی می‌کند.
  • روند بازار و مشکلات تجاری را بررسی می‌کند و چالش‌ها را حل می‌کنند.
  • با افزایش داده‌های مفید حول کسب و کار، باعث آگاهی بیش از پیش مدیران و اتخاذ تصمیمات بهتر می‌شود.
  • هوش تجاری در تمام بنگاه‌های کسب و کار بزرگ، متوسط و کوچک قابل استفاده است.

نقش هوش تجاری در تجارت الکترونیک

قابلیت‌های هوش مصنوعی در ارزیابی داده‌های مفید، بسیاری از کسب و کارهای الکترونیکی را به خود جذب کرده است. بسیاری از اقتصاددانان و مشاوران اقتصادی معتقدند هوش تجاری می‌تواند تغییرات بزرگ و موثری در مدل‌های تجارت الکترونیک ایجاد کند و باعث بهینه‌سازی آن شود؛ به طوری که معتقدند داده‌های دقیق و جدیدی که با استفاده از BI به دست می‌آید عامل محرکی برای توسعه کسب و کارهای دیجیتال است. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اطلاعاتی ماتریس‌ها و هوش تجاری کسب و کارها را ارتقا می‌دهند، که این اطلاعات در تصمیم‌گیری‌های آنان بسیار موثر و مفید است. برخی از این اطلاعات عبارتند از:

  • الگوسازی‌های پیشرفته از کسب و کارهای برتر
  • تجزیه و تحلیل محصولات دیجیتال بازار و مقایسه آنها به داده‌های مربوط به اطلاعات شرکت
  • گزارش‌های مالی مربوط به فروش، بازاریابی، تبلیغات، درآمدها و هزینه‌ها
  • تحلیل سوددهی و ضرردهی مالی و ارائه داده‌ها موثر بر تصمیم‌گیری
  • آمار کلی و جزئی از مشتریان و کارمندان

هوش تجاری در کسب و کارهای نوین و کسب و کارهایی که قصد توسعه و به‌روز شدن را دارند تاثیر به سزایی دارد. همانطور که گفتیم مهم‌ترین داده‌هایی که BI به ما ارائه می‌کند در فرایند تصمیم‌گیری مهم است. طبق تحقیقات صورت گرفته اتخاذ تصمیمات مبتنی بر هوش تجاری  نسبت به تصمیمات شهودی می‌تواند باعث افزایش ۷۹ درصدی نرخ سود در کسب و کارها شود. 

نقش کامپیوتر و سیستم‌های نرم افزاری در هوش تجاری

ظهور سیستم‌های قدرتمند و اینترنت پر سرعت باعث رشد بسیار سریع تجارت الکترونیک و در نتیجه استفاده از هوش تجاری شده است. اما این اتفاق گاهی اوقات ممکن است خیلی خبر خوبی برای مدیران اقتصادی نباشد و عرصه رقابت را سخت‌تر و همچنین آنالیز و تجزیه- تحلیل داده‌ها را سخت‌‌تر کند. در این هنگام مدیران ناچارند از بهترین افراد و سیستم‌ها برای کنترل شرکت خود استفاده کنند؛ چراکه وقتی حجم اطلاعات بیش از توان تحلیل آنها باشد، استفاده از سیستم‌ها و روش‌های قدیمی جوابگو نیست. در این هنگام بهترین کار این است که از خدمات کسانی است که از هوش تجاری (BI) برای آنالیز کسب و کار شما استفاده می‌کنند، استفاده کنید. این افراد در قالب تیم‌ها (مثل تیم لناوا) و با استفاده از نرم افزارها و سیستم‌های تحلیلی مبتنی بر هوش تجاری، با توجه به کسب و کار شما می‌توانند به شما کمک کنند.

حفظ مشتری با استفاده از سیستم مبتنی بر هوش تجاری

حفظ مشتری برای کسانی که کسب و کار و سیستم فروش دارند و علی‌الخصوص صاحبان کسب و کار الکترونیکی بسیار مهم است. این امر به این دلیل اهمیت دارد که هزینه جذب مشتری جدید به مراتب بیشتر از حفظ مشتریان فعلی است. BI می‌تواند دلایل احتمالی از دست رفتن مشتری‌ها و راه‌حل‌های آن را ارائه کند. مثلا اطلاعاتی مربوط به حمل و نقل کالا، میزان کالاهای برگشتی، نظرات مشتریان، سرعت ارائه خدمات و قیمت محصولات، تجزیه و تحلیل می‌شوند و از آنها برای ارتقای سطح رضایت مشتری استفاده می‌شود. علاوه بر موارد مذکور استفاده از هوش تجاری در کسب و کارهای دیجیتال بسیار ضروری به نظر می‌رسد. چراکه مهم‌ترین فرایند در این شرکت‌ها حفظ روند رشد کسب و کار و کنترل منظم آن است؛ بدان معنی که مدیران شرکت حداقل انتظار دارند بازدهی مناسبی را که در شرکت دارند، حفظ کنند.

برخی ازچالش‌های ایجاد شده برای مدیرانی که از هوش تجاری استفاده نمی‌کنند

احتمال خطای انسانی در گزارش‌ها زیاد است.

تجزیه و تحلیل اطلاعات کند است و هزینه زیادی برای آن صرف می‌شود.

نتایج با داده‌ها و گزارش‌ها هم‌خوانی ندارد.

گزارش‌های مدیران و کارفرمایان با هم دیگر هماهنگ نیست

گزارشات در لحظه قابل دسترس نیستند.

احتمال ضرردهی و حتی ورشکستگی بیشتر است.


همانطور که از عنوان مطلب مشخص است، راه حل استفاده از سیستم هوش تجاری است. برخی از مدیران فکر می‌کنند با راه‌اندازی سیستم Power BI هوش تجاری برای آنها قابل استفاده است. اما این سامانه تنها یکی از ابزارهای هوش تجاری محسوب می‌شود و تمام راهکار نیست. علاوه بر آن پیاده‌سازی آن و استفاده از راهبردهای هوش تجاری سخت و زمان‌بر و کاربران به راحتی نمی‌توانند از عهده آن بر آیند. همچنین فرایند شخصی‌سازی آن با توجه به نیازهای سازمان، نیازمند دانش فنی است و پروسه‌ای طولانی دارد که برای کاربران غیر ممکن است. بنابراین بهتر است فرآیند پیاده‌سازی هوش تجاری به متخصصانی مثل تیم لناوا سپرده شود و از این متخصصان برای مشاوره در مورد چالش‌ها و راه‌حل‌های آن استفاده نمود.

همانطور که گفتیم برای اکثر شرکت‌ها و کسب و کارهای بزرگ و کوچک اجرای پروتکل‌های مربوط به هوش تجاری ضروری می‌باشد. اما سوال این است که برای استفاده از هوش تجاری چه کاری باید بکنیم؟ قاعدتا اجرا و سفارشی‌سازی یک امر تخصصی است و هرکسی از عهده آن بر نمی‌آید. شرکت‌های نرم‌افزاری وجود دارند که می‌توانند این خدمات را به ما ارائه کنند.

در میان این شرکت‌ها، لناوا می‌تواند بهترین خدمات را به شما بدهد. این شرکت بعد از مشاوره تخصصی در مورد کسب و کار و تقاضای شما،طبق نیازهایتان نرم‌افزارها و فرایندهای مربوط به هوش تجاری را مهیا می‌کند. برای اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید با کارشناسان لناوا تماس حاصل فرمایید.با تشکر.

هوش تجاری یا (Buisiness Intelligence) مجموعه‌ای از مفاهیم، فرایندها و فناوری‌هایی است که داده‌های خام را به اطلاعات مهم و معنی‌دار تبدیل می‌کند تا سودآوری کسب و کار افزایش یابد. هوش تجاری تاثیر زیادی در تصمیمات استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی دارد و برای تصمیم‌گیری از داده‌های ثبت‌شده استفاده می‌کند و آنها را تحلیل می‌کند.

در حقیقت هوش تجاری شامل فرایند تجزیه و تحلیل داده‌ها در خصوص بحث تجارت الکترونیک است که امروزه کاربرد زیادی پیدا کرده است و بسیاری از کسب و کارها سعی می‌کنند از آن برای بهبود وضعیت خود استفاده کنند. از طریق ابزارهای هوش تجاری می‌توان گزارش‌ها و نمودارهایی ارائه کرد تا اطلاعات دقیقی در مورد تجارت موردنظر در اختیار کاربران قرار گیرد. با اینکار اطلاعات و وضعیت تجارت برای تصمیم‌گیری‌های مدیریت سازمان تسهیل می‌شود.