به گروه مهندسی لناوا خوش آمدید!

بازیابی فاجعه (DRP) چیست؟

بازیابی فاجعه یک روش برای پیشگیری از به وجود آمدن اختلال در سیستم‌ها، در هنگام بروز حوادث است. برای این روزها سیستم‌ها غالبا در موفقیت انواع کسب و کارهای بسیار موثرند و به وجود آمدن هرگونه مشکل در سیستم‌های تجاری و مدیریتی، می‌تواند اختلال عظیمی در کسب و کار ایجاد کند و خسارات زیادی را به کسب و کار وارد کند؛ به طوری که حتی ممکن است علاوه بر توسعه و رشد، وجود کسب و کار را نیز به خطر بیاندازد. جالب توجه است که چند ساعت اختلال در سیستم‌های بعضی شرکت‌ها و سازمان‌ها، می‌تواند خسارت‌های زیادی را به شرکت وارد کند و چندین روز یا حتی چند ماه آنها را به عقب بیاندازد.

حوادث مختلفی ممکن است باعث خرابی سیستم شوند که هر کدام جنبه مختلفی دارند و نیازمند اقدامات خاصی هستند؛ مثلا حوادث طبیعی (زلزله)، حملات سایبری، قطعی‌های برق، مشکلات نرم‌افزاری و سخت افزاری و … هر کدام نیاز دارند، مدیران شرکت‌ها اقدامات و تدابیر خاصی برای پیشگیری از چنین حوادثی در نظر بگیرند تا بتوانند بدون اینکه آسیبی به کسب و کارشان وارد شود، به فعالیت طبیعی خود ادامه دهند و یا حداقل از خسارت‌های کلان جلوگیری کنند. اگر بخواهیم صریح‌تر کاربرد بازیابی فاجعه (به انگلیسی Disaster recovery) را بیان کنیم باید بگوییم: تداوم کسب و کارها به طراح بازیابی فاجعه هر شرکت وابسته است و تا زمانی که شرکت‌ها برای در امان ماندن از خسارات هنگفت چنین طرحی را در نظر بگیرند، می‌توانند در صورت بروز حادثه از ادامه فعالیت‌های شرکت و تضمین درآمد آن اطمینان حاصل کنند.

به صورت دقیق‌تر، به تمام کارهایی که برای به دست آوردن دوباره اطلاعات، راه‌اندازی سیستم، پیشگیری از بروز حادثه و جلوگیری از خسارت ناشی از حادثه انجام می‌شود، طرح بازیابی فاجعه یا Disaster Recovery Plan گفته می‌شود. این کارها می‌توانند به طور موثری از وارد آمدن صدمات جبران‌ناپذیر به کسب و کار و کاهش درآمد جلوگیری کنند. برای شرکت‌ها، سازمان‌ها و ادارات بزرگ که از سیستم‌های کامپیوتری و تحت وب و سایر خدمات استفاده می‌کنند، داشتن یک طرح بازیابی فاجعه مناسب می‌تواند ضروری به نظر برسد.

DRP شامل چه مراحلی است؟

همانطور که گفتیم طرح بازیابی فاجعه (DRP) به شدت می‌تواند از بروز حوادث جدی جلوگیری کند. ضمنا علاوه بر خطرات ذکر شده، ویرویس‌ها، باج‌افزارها، کرم‌های سایبری، Torjansو ... نیز می‌توانند به صورت جدی سیستم شما را با مشکل مواجه کنند؛ علاوه بر این‌ها بسیاری از عوامل طبیعی و حتی عوامل عمدی مثل شرکت‌های رقیب می‌توانند به شرکت آسیب وارد کنند.
برای طرح‌ریزی Disaster Recovery Plan شامل مراحلی می‌شود که تیم تخصصی آن به صورت دقیق این مراحل را سپری می‌کنند و ما نیز توصیه می‌کنیم شما عزیزان با آنها همکاری کنید. مراحل DRP شامل:

ایجاد سیستم های پشتیبان

ایجاد سیستم‌های پشتیبان قدم بعدی در طرح بازیابی فاجعه می‌باشد. حافظه‌ها، باتری‌ها، سرورها و انرژی (برق) اضافه باید تامین شود تا شما در در شرایط اضطراری…

ادامه

بررسی فرآیندها

فرایندهای دستی و عملکرد نیروی انسانی بررسی می‌شود. مثلا اگر برق قطع شود یا آژیر خطر به صدا در بیاید عملکرد نیروی انسانی چگونه است؟…

ادامه

تکمیل کادر

در مرحله بعد تیم کادر خود را تکمیل می‌کند و اگر به نیروی انسانی، امکانات، تجهیزات و خدمات دیگری احتیاج داشته باشد آنها را تهیه می‌کند…

ادامه

شناسایی تهدیدها

شناسایی تهدیدها و خطرات اولین مرحله از طرح بازیابی فاجعه محسوب می‌شود. تیم DRP خطرات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سیستم‌ها، خطرات مربوط به عوامل انسانی،…

ادامه

برنامه بازیابی فاجعه

آخرین مرحله به بعد از طراحی برنامه بازیابی فاجعه مربوط می‌شود. در این مرحله تیم DRP پشتیبانی‌های لازم را انجام می‌دهد و با بروزرسانی برنامه سیستم را حفظ می‌کند.

ادامه

برنامه‌ریزی سطح دسترسی

برنامه‌ریزی سطح دسترسی در طرح بازیابی فاجعه بسیار مهم است. باید مشخص شود که چه کسانی می‌توانند به اسناد و فایل‌ها دسترسی داشته باشند و …

ادامه

طراحی راهکارهای عملی

طراحی راهکارهای عملی برای اجرای طرح بازیابی فاجعه مرحله بسیار مهم و تاثیرگذاری محسوب می‌شود. DRP با توجه به انتظاراتی که ایجاد می‌کند،…

ادامه

اولویت‌بندی به منابع

اولویت‌بندی به منابع از سایر اقداماتی است که تیم DRP برای طراحی طرح بازیابی فاجعه در نظر می‌گیرد؛ مثلا اینکه کدام اطلاعات مهم‌تر هستند،…

ادامه

منظور از طرح بازیابی فاجعه (DRP) چیست؟

تا به اینجا توانستیم مفهوم بازیابی فاجعه یا Disaster Recovery را شرح دهیم و گفتیم که برای طراحی یک طرح بازیابی فاجعه لازم است ریسک‌ها، تهدیدها و عوامل هشداردهنده را مشخص کنیم. به طور کلی طرح بازیابی فاجعه شامل شرح اهداف طرح، شناسایی اطلاعات مربوط به پرسنل اصلی و اعضای تیم فاجعه، کارهای ضروری که لازم است در مواقع اضطراری انجام شوند، بررسی سیستم‌ها و شبکه‌های اداری، بررسی سیستم بازاریابی و شناسایی روند کسب و کار است.

با اجرای DRP حداکثر سطح بحرانی شناسایی می‌شود و بدترین وقایع در نظر گرفته می‌شود. همچنین حداکثر زمانی که فایل‌ها می‌توانند به صورت پشتیبانی ذخیره شوند و اینکه چه اطلاعاتی ضروری هستند مشخص می‌شود. تمام دستورالعمل‌ها، لایسنس‌ها، نرم‌افزارها و پنل‌ها بررسی می‌شوند و اطلاعات مربوط به آنها ثبت می‌شود تا مشخص شود که برای بازیابی فاجعه چه اقداماتی لازم است. همچنین پوشش‌های بیمه‌ای بررسی می‌شوند و در صورت لزوم در مورد بیمه هم مشاوره‌های تخصصی به مدیران و پرسنل داده می‌‌شود.

چگونه می‌توانیم یک طرح بازیابی فاجعه (DRP) را برنامه‌ریزی کنیم؟

طرح بازیابی فاجعه در واقع طرحی است که از قبل و در وضعیت طبیعی طراحی می‌شود؛ برای اینکه بتوانیم در زمان‌های بحرانی، به طور موثر و مفید عمل کنیم و کسب و کار خود را از فروپاشی و اختلال دور نگه داریم، باید از قبل یک طراح بازیابی فاجعه مناسب و دقیق را برنامه‌ریزی کنیم. برای طراحی چنین برنامه دقیقی، در اولین مرحله باید یک تیم متخصص بازیابی فاجعه تشکیل شود. این تیم به صورت تخصصی به این فعالیت‌ها می‌پردازد و از قبل بارها تجربه بازیابی فاجعه را به صورت موفقیت‌آمیز دارد. تیم موسوم به DRP با شناسایی نقاط ضعف و قوت سیستم، آسیب‌پذیری زیرساخت‌ها و خطرات آسیب‌ها، با توجه به نیاز شرکت اقداماتی را پیش‌بینی می‌کند که به صورت قطعی بتوان از بروز فاجعه جلوگیری کرد.

به این دلیل گفته می‌شود که برای طرح‌ریزی طرح بازیابی فاجعه (DRP) باید از تیم‌های متخصص استفاده کرد، که این کار از نوشتن آن بر روی کاغذ بسیار دشوارتر است و به صورت عملی باید توسط یک گروه مجرب و به صورت جامع انجام شود. قبل از نوشتن طرح بازیابی فاجعه، آنالیز خطرات و تاثیرات آنها بر روی تجارت می‌تواند به تمرکز بر روی منابع و شناخت بیشتر شرکت کمک کند. تیم DRP حوادث احتمالی که ممکن است برای شرکت پیش بیاید را پیش‌بینی می‌کند و تاثیری که می‌توانند بر روی سیستم کنترل و تجارت بگذارند را می‌سنجد. همچنین آنها قبل از برنامه‌ریزی سطح سیستم‌ها و زیرساخت‌ها را بررسی می‌کنند و امکانات موجود را می‌سنجند تا اگر لازم بود برای بازیابی فاجعه سیستم‌ها ارتقا یابند و همچنین طرح با توجه به امکانات سازمان طراحی شود.

طرح بازیابی فاجعه (Disaster Recovery Plan) و فضای ابری

استفاده از فضای ابری (Cloud)در DRP می‌تواند قابلیت‌های بسیار زیادی را در اختیار شما قرار دهد. فضای ابری باعث می‌شود که هزینه ذخیره داده‌ها کمتر باشد و همچنین عمل بازیابی فاجعه به راحتی صورت بگیرد.

از دیگر مزایای فضای ابری می‌‌توان به توسعه راحت‌تر، نظم بیشتر اطلاعات، سهولت در ذخیره‌سازی و دسترسی راحت‌تر به سیستم اشاره کرد. همچنین این کار باعث می‌شود پهنای باند سیستم افزایش پیدا کند و کارایی شبکه بیشتر شود.

از آنجایی که شرکت لناوا علاوه بر DRP خدمات مربوط به سرور و هاستینگ را ارائه می‌کند، می‌تواند سیستمی را برای شرکت شما پایه‌ریزی کند که با استفاده از فضای ابری هزینه‌ها کاهش یابد و اطلاعات مهم شرکت شما به خوبی حفظ شود. توجه داشته باشید که استفاده از فضای ابری می‌تواند کار بازیابی فاجعه را تا ۸۰ درصد تسهیل کند.

چگونه تیم بازیابی فاجعه را تشکیل دهیم؟

همانطور که می‌دانید برای تهیه یک طرح جامع بازیابی فاجعه به یک تیم بحران نیاز داریم که تخصص لازم را داشته باشد. معمولا شرکت‌های خدماتی هستند به صورت تخصصی به این کار می‌پردازند و تجربه قوی دارند. لازم است که این تیم به خوبی با پرسنل شرکت هماهنگ شود و نیازی به توجیه نداشته باشند. معمولا مدیر کل، مدیران ارشد، مسئولان، معاونان، مدیران مالی و منابع انسانی به صورت کامل در جریان فاجعه قرار می‌گیرند.
ضمنا تیم بازیابی فاجعه باید به صورت کامل بررسی شود. این تیم باید متخصصان کافی داشته باشد، رزومه و تجربه‌های موفقی در این مسیر کسب کرده باشد و بتواند تمام نیازهای شما را برآورده کند. در واقع بازیابی فاجعه یک برنامه برای پیشگیری است و باعث می‌شود خیال شما آسوده باشد؛ بنابراین تیمی را برای این کار انتخاب کنید که از اعتبار آنها اطمینان کافی داشته باشید.
تیم لناوا با سابقه موفقی که در طراحی و اجرای DRP دارد می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. از آنجایی که شرکت لناوا در زمینه‌های مختلف نرم‌افزاری و اینترنتی تخصص دارد، می‌تواند خدمات کامل و بی‌نظیری به شما ارائه کند.

برای طرح بازیابی فاجعه (DRP) از گروه مهندسی لناوا کمک بگیرید.

بهترین باشید

كسانی كه در انتظار زمان نشسته اند، آن را از دست خواهند داد، بنابراین با خلق بهترین ها زمان آن رسیده است که بهترین باشید.

به ما بسپارید

.متخصصان ما در تمامی مراحل کار در کنار شما خواهند بود تا پروژه شما به بهترین شکل ممکن مدیریت شود.

نیاز سنجی کنید

بزرگترین کارها با اولین قدم شروع می شود. نیاز سنجی اولین و مهمترین راه برای رسیدن به آینده ای متفاوت می باشد.

چرا باید کار طراحی Disaster Recovery plan را به شرکت لناوا بسپاریم؟

گروه مهندسی لناوا با سابقه طولانی در خدمات نرم‌افزاری و شبکه تیم‌های تخصصی در هر عرصه دارد و می‌تواند با کارشناسان ماهر خود بر روی هر کار به صورت تخصصی تمرکز کند. تیم بازیابی فاجعه لناوا خدمات فوق‌العاده‌ای به شرکت‌های بزرگ و معتبر ارائه کرده است و هنوز با برخی از آنها همکاری طولانی مدت دارد. شما می‌‌توانید برای بررسی سابقه شرکت لناوا به سایت لناوا مراجعه کنید و نمونه کارهای بی‌نظیر این شرکت را ارزیابی نمایید. همچنین گروه لناوا تلاش می‌کند شرکت خود را توسعه داده و در هر پروژه تا حد نیاز مشتریان انعطاف پیدا کند. بنابراین شما با همکاری و اعتماد به لناوا می‌توانید به طور موفقیت‌آمیزی به اهداف خود حول طرح بازیابی فاجعه برسید. شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره تخصصی از کارشناسان لناوا و ارتباط با اعضای شرکت، با شماره تماس دفتر لناوا تماس برقرار نمایید.