بازیابی فاجعه یک روش برای پیشگیری از به وجود آمدن اختلال در سیستمها، در هنگام بروز حوادث است. برای این روزها سیستمها غالبا در موفقیت انواع کسب و کارهای بسیار موثرند و به وجود آمدن هرگونه مشکل در سیستمهای تجاری و مدیریتی، میتواند اختلال عظیمی در کسب و کار ایجاد کند و خسارات زیادی را به کسب و کار وارد کند؛ به طوری که حتی ممکن است علاوه بر توسعه و رشد، وجود کسب و کار را نیز به خطر بیاندازد. جالب توجه است که چند ساعت اختلال در سیستمهای بعضی شرکتها و سازمانها، میتواند خسارتهای زیادی را به شرکت وارد کند و چندین روز یا حتی چند ماه آنها را به عقب بیاندازد.
حوادث مختلفی ممکن است باعث خرابی سیستم شوند که هر کدام جنبه مختلفی دارند و نیازمند اقدامات خاصی هستند؛ مثلا حوادث طبیعی (زلزله)، حملات سایبری، قطعیهای برق، مشکلات نرمافزاری و سخت افزاری و … هر کدام نیاز دارند، مدیران شرکتها اقدامات و تدابیر خاصی برای پیشگیری از چنین حوادثی در نظر بگیرند تا بتوانند بدون اینکه آسیبی به کسب و کارشان وارد شود، به فعالیت طبیعی خود ادامه دهند و یا حداقل از خسارتهای کلان جلوگیری کنند. اگر بخواهیم صریحتر کاربرد بازیابی فاجعه (به انگلیسی Disaster recovery) را بیان کنیم باید بگوییم: تداوم کسب و کارها به طراح بازیابی فاجعه هر شرکت وابسته است و تا زمانی که شرکتها برای در امان ماندن از خسارات هنگفت چنین طرحی را در نظر بگیرند، میتوانند در صورت بروز حادثه از ادامه فعالیتهای شرکت و تضمین درآمد آن اطمینان حاصل کنند.