فرآیند هوش تجاری سلف سرویس یا Self-Service BI مطابق با فناوری مبتنی بر تجزیه داده و سپس تحلیل اطلاعات عملی را ارائه خواهد داد تا تیم مدیریتی مجموعه تصمیم درست و آگاهانهای بگیرند. در سالهای اخیر از هوش تجاری سلف سرویس به منظور جهت دادن به کسب و کارها، تصمیمگیری بر پایه دادهها و همچنین عدم وابستگی به کارمندان مجموعه استفاده شده است. افزایش بهرهوری شرکتها و رشد اصولی آنها به تجزیه و تحلیل اطلاعات بازار، روند خرید مشتریان، درصد فروش مجموعه خود و دیگر مولفهها وابسته است.
مدیران ارشد میتوانند با استفاده از ابزارهای این فناوری تمام فرآیند فیلتر، مرتبسازی، تجزیه و ارزیابی دادهها را بدون دخالت کارمندان بخش IT یا تیمهای هوش تجاری انجام دهند. دسترسی سریع، بدون واسطه و از همه مهمتر آمار و ارقام دقیق در مدت زمان بسیار کوتاه فرآیند تصمیمگیری را آسانتر خواهد کرد. طی این مقاله به جمعآوری اطلاعاتی در رابطه با هوش تجاری سلف سرویس و چگونه پیادهسازی آن در کسب و کارهای مختلف پرداخته شده است. در صورت علاقهمندی به موضوعات نوین در عرصه مدیریت و اقتصاد تا انتهای این مطلب با گروه مهندسی لناوا همراه باشید.
ذهن بسیاری از افراد پس از شنیدن واژه هوش تجاری به سمت «انبار داده» متمایل خواهد شد؛ هر چند این امر در خصوص Business Intelligence اشتباه نبوده ولی این فناوری را باید فراتر از انبار داده معرفی کرد. در تعاریف رسمی از هوش تجاری بیان شده است: «این فناوری شامل مجموعه از جمعآوری اطلاعات، پاکسازی و مرتبسازی آنها در کنار تجزیه و تحلیل اطلاعات است». سپس با توجه به تمام فرآیند، تصمیمگیری آگاهانه شکل خواهد گرفت تا پشتیبانی و حمایت لازم از آن سازمان، صورت بگیرد. البته پیادهسازی فرآیند هوش تجاری باید بر اساس دانش، مهارت، تجربه و توان اجرایی بالا صورت پذیرد تا تیم مدیریتی مجموعه با در نظر گرفتن خروجی نهایی، امکان تصمیمگیری مطلوب را داشته باشد.
هوش تجاری سلف سرویس بهگونهای است که امکان دسترسی به دادهها به همراه عملکرد تحلیل و ارزیابی اطلاعات سازمان را برای کاربران فراهم خواهد کرد. کاربر به کمک Self-Service BI قادر به فیلتر، تحلیل و مرتب نمودن تمام اطلاعات موجود در سازمان بدون حضور دانش تخصصی مهندسین فناوری خواهد بود. زیرا فناوری Self-Service BI، همه چیز را برای کاربر جهت تجزیه، تحلیل، نمایش خروجی مناسب و در آخر تصمیمگیری فراهم کرده است. از نکات قابل ملاحضه در هوش تجاری سلف سرویس اتکا به قدرت بررسی اطلاعات و دور اندیشی شخص مدیر بوده و نظرات شخصی او در عملکرد آینده سازمان تاثیرگذار خواهد بود.
امروزه نقش هوش تجاری Self-Service را نمیتوان در مسیر موفقیت و پیشرفت کسب و کارها نادیده گرفت. بهطور حتم در صورت پیادهسازی دقیق و استفاده مناسب از ابزارهای این فناوری مجموعه مدریتی سازمان تصمیمگیریهای هوشمندانه با درصد ریسک پایین خواهند داشت. فناوری Self-Service BI به مدیران شرکت امکان تجزیه و تحلیل دادههای قبلی در کنار استفاده از تجربیات حاصل از نتایج گذشته را خواهد داد تا آنها با کمک این اطلاعات، مطابق با دیدگاه خود تصمیم مناسبی در جهت رشد و پیشرفت اتخاذ نمایند. تحلیلگران بازار با با به کارگیری این تکنیک به آسانی روند بازار در بازه زمانی مشخص را تحلیل کرده و با تصمیمات اقتصادی خود نتایج پر سودی را کسب نمودهاند.
افرادی که قصد استفاده از فناوری هوش تجاری Self-Service را دارند، نیازمند تخصص یا مهارت خاصی نیستند. آنها به کمک این مدل از هوش تجاری میتوانند از مزایایی لیست زیر بهرهمند شوند:
سازمان جهت بهرمند شدن از مزیتهای هوش تجاری باید در ابتدا تیم تخصصی فناوری اطلاعات تشکیل دهد تا اعضاء آن پس از انجام فرآیند جمعآوری و تجزیه داده، گزارش را به مدیران جهت اتخاذ تصمیمگیری کارآمد ارائه دهند. از اصلیترین مزیت استفاده از این فناوری، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
با توجه به ویژگیهای منحصر بهفرد هوش تجاری سلف سرویس، امکان استفاده از آن در تمام صنایع وجود دارد. بدون تردید اصلیترین شاخصه آن عدم نیاز به وجود افراد متخصص با مهارت و دانش بسیار، هنگام بهرهبرداری از آن خواهد بود. از مهمترین کاربردهای Self-Service BI، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
سازمانها هنگام پیادهسازی و راهاندازی هوش تجاری Self-Service، نیازمند به برخی از ابزار کاربردی بوده و در ادامه این بخش به معرفی تعدادی از آنها پرداخته شده است.
از دیگر ابزار پیادهسازی هوش تجاری سلف سرویس میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
بدون تردید راهاندازی هوش تجاری Self-Service در سازمان کوچک یا بزرگ، مسیر پیشرفت و موفقیت را برای آن شرکت باز خواهد کرد. احتمالا سازمانها در این مسیر راهاندازی و استفاده از این فناوری با عوامل ایجاد کننده محدودیت مواجه شوند. از اصلیترین عوامل مانع اجرا هوش تجاری مسئله امنیت بوده و بدون تردید مدیران سازمان حاضر به دادن اطلاعات بیش از اندازه به کارکنان خود نیستند. بنابراین کاربر در زمان استفاده از فناوری هوش تجاری با محدودیت یا کنترل داده مواجه خواهد شد.
به طور حتم با افزایش شاخصههای امنیتی در هوش تجاری این محدودیت برطرف خواهد شد. عامل دیگر در ایجاد محدودیت هوش تجاری، اضافهکاری مجموعه داده است. بهطور مثال در یک مجموعه بزرگ، ممکن است که چند نفر همزمان اقدام به تحلیل و پردازش دادهها کنند؛ در چنین شرایطی مسئله تاخیر پردازش داده امری غیرممکن نخواهد بود. از رو مدیریت زمان و رعایت چارچوب کاری از پیش تعیین شده امری مهم قلمداد شده و پرسنل باید بر اساس ساعات از پیش تعیین شده وظایف خود را به اتمام رسانند.
راهاندازی و پیادهسازی خدمات هوش تجاری سلف سرویس در ایران به دلایل بیشماری مانند: تحریمها و عدم بهرهمندی از خدمات پس از فروش با سختی بسیاری همراه است. اما دانش، تجربه و توان اجرایی گروه مهندسی لناوا تمام مشکلات بر سر راه پیادهسازی هوش تجاری سلف سرویس را برطرف کرده است. در صورتی که به دنبال پیادهسازی این مدل از هوش تجاری در مجموعه تحت مدیریت خود هستید میتوانید از خدمات ویژه لناوا شامل: مشاوره رایگان، تهیه تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری در کنار پیادهسازی، آموزش به کارکنان و پشتیبانی پس از تحویل پروژه بهرهمند شوید.