۱۱فروردین

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) چیست؟

Written by in طراحی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)، یک سرویس رایگان  گوگل برای تجزیه و تحلیل ترافیک وب سایت است که سال ۲۰۰۵ در اختیار کاربران قرار داده شده است. گوگل آنالیز، گوگل آنالیتیک و گوگل آنالیتیکز از نام های دیگری است که در ایران برای گوگل آنالیتیکس به کار می رود. امروزه گوگل آنالیتیکس ابزار مهمی برای کشف، تفسیر و ارتباط بین الگوهای معنادار در ترافیک وب سایت ها می باشد، که به طور گسترده توسط کاربران استفاده می شود.

گوگل آنالیتیکس، می‌تواند با استفاده از امکانات و گزارش‌هایی که از سایت‌مان جمع‌آوری می‌کند در بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی، بهبود تجربه‌ کاربری، افزایش ترافیک وب‌سایت و… کمک چشم‌گیری برای کسب و کارها به شمار رود. این سیستم امکان بررسی و تحلیل ورودی‌ها، صفحات ورودی دهنده، کاربران وارد شده، فعالیت‌های کاربران، زمان حضور و مسیر خروجی آنها را ارائه می‌کند.

این ابزار می تواند نقش یک دستیار مدیر را برای مدیران وبسایت ها بازی کند. گوگل آنالیتیکس به مدیر سایت کمک می کند که درباره ترافیک ورودی سایت، اطلاعات مفیدی به دست آورد. این اطلاعات اگر مورد توجه قرار بگیرد، می تواند تحولی در کسب و کار آن وبسایت بوجود بیاورد. تمامی کسانی که با سئو سایت آشنا هستند، از این ابزار استفاده می کنند.

چرا مدیران وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها به گوگل آنالیتیکس نیاز دارند؟

از آنجایی که تمام مدیران سایت ها و وبلاگ ها به دنبال جذب مخاطب بیشتر برای ساخت خود هستند، باید سایت خود را به درستی تحلیل کنند. در این مسیر گوگل آنالیتیکس ابزار قدرتمندی است که به شما کمک کند تا به سوالات زیر به راحتی پاسخ دهید.

  • چند نفر از وب‌سایت من بازدید می‌کنند؟
  • افراد به طور متوسط چه مقدار زمانی در وب‌سایت من وقت می‌گذرانند؟
  • آیا محتویات صفحات من به اندازۀ کافی واضح و جذاب هستند؟
  • خوانندگان وبلاگ من به چه مطالب و موضوعاتی علاقه‌مند هستند؟
  • بازدیدکنندگان من در چه شهرها و کشورهایی زندگی می‌کنند؟
  • آیا داشتن یک وب‌سایت واکنش‌گرا و مناسب گوشی برای من لازم است؟
  • بازدیدکنندگان از طریق چه وب‌سایتی به ‌سایت من رهنمون می‌شوند؟
  • کدام تکنیک‌های بازاریابی بیشترین تاثیر را بروی ترافیک وب‌سایت من دارند؟
  • کدام صفحات وب‌سایت من دارای بیشترین میزان محبوبیت هستند؟
  • چه تعداد از بازدیدکنندگان من تبدیل به مشتری می‌شوند؟
  • بازدیدکنندگانی که به مشتری تبدیل می‌شوند چه ویژگی‌هایی دارند؟
  • چطور می‌توانم سرعت وب‌سایت خود را افزایش دهم؟

بدون دیتا، تقریبا غیر ممکن است بتوانید تاثیر استراتژی‌های سئو در کسب‌وکار خود را ببینید. وقتی مدیران رده‌بالای شرکت به اهداف مورد نظر خود نمی‌رسند، شروع می‌کنند به زیر سوال بردن عملکرد تیم بازاریابی خود. و اینجا دقیقا جایی است که دیتا تبدیل به چیزی کلیدی برای بازاریاب‌های دیجیتال می‌شود.

در زیر به برخی از مزیت های استفاده از گوگل آنالیتیکس اشاره شده است :

  • رایگان بودن گوگل آنالیتیکس
  • جمع آوری خودکار داده ها
  • ایجاد گزارش های سفارشی
  • ادغام آسان با ابزارها و سیستم عامل های دیگر
  • امکان اندازه گیری امکانات  داخلی سایت و تحلیل رفتار کاربران
  • کاهش نرخ بانس ریت یا نرخ پرش
  • شناخت دقیق مخاطبان خود
  • درک بهتر از میزان کاربردی بودن شبکه های اجتماعی مورد استفاده در حوزه فعالیت شما
  • درک بهتر از نوع محتوای مورد نیاز کاربرانتان
  • بررسی و تنظیم اهداف

برخی از واژه های کلیدی که باید در گوگل آنالیتیکس بدانید:

  • Audience : چه تعداد کاربران جدید و یا تکراری از وب سایت شما بازدید داشته اند و برای این بازدید چه میزان زمان سپری کرده اند.
  • Session : مدت زمانی است که یک کاربر در وب سایت شما فعال است.
  • User : مجموع افراد یا دستگاه هایی (IP) که از وب سایت شما بازدید کرده اند.
  • Traffic  : ترافیک به طور کلی همه تعداد افراد بازدید کننده از وب سایت را بیان می کند.
  • Page/Session : میانگین بازدیدهای انجام شده از یک صفحه در طول یک دوره می باشد.
  • Pageview : به تعداد تمام بازدیدهای انجام شده از وب سایت شما گفته می شود.
  • Unique Pageview : در گوگل آنالیتیکس به یک بازدید منحصر به فرد، unique pageview می گویند.
  • Avg. Session Duration : در گوگل آنالیتیکس به معنای میانگین زمانی یک دوره می باشد.
  • Hits : هر گونه تعامل با سایت که باعث شود داده‌هایی به آنالیتیکس ارسال شود یک درخواست است. مثلاً کلیک کردن روی لینک دانلود یک Hit است.
  • Landing Page  : صفحه ای که کاربر در ابتدای هر دوره به آن وارد می شود.
  • Exit Page : جایی است که کاربران سایت را ترک می کنند.
  • % New Sessions : میانگین درصد بازدیدهایی است که برای اولین بار توسط کاربران جدید اتفاق می افتد.
  • Social : تعداد دوره هایی را نشان می دهد که کاربران از طریق شبکه های اجتماعی به وب سایت شما وارد شده اند.
  • Email : نشان می دهد کدام بازدیدها از طریق لینک موجود در ایمیل های ارسالی می باشد.
  • Paid Search : این گزینه در گوگل آنالیتیکس مشخص می کند چه کاربرانی از طریق تبلیغات، وارد وب سایت شما شده اند.
  • Acquisition : بازدید کنندگان از چه منابعی به سایت شما وارد شده اند مثلا از موتور های جستجو، شبکه های اجتماعی یا ارجاع از وبسایت های دیگر.
  • Goals : اهداف این امکان را می دهند تا تعاملات خاص کاربران را دنبال کنید. این تعاملات می تواند هر چیزی از جمله ارسال فرم، کلیک بر روی دکمه ها یا دانلود باشد. هنگامی که یک بازدیدکننده وبسایت اقدام خاصی را که شما به عنوان یک هدف تعیین کرده اید انجام می دهد، آنالیتیکس آن را به عنوان یک تبدیل (Conversion) محاسبه می کند.