۱۹اسفند

سئو (SEO) و ضرورت به کار گیری آن

Written by in طراحی

سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است که کلمات معادلی چون SEO یا بهینه سازی موتور جستجو دارد که همگی آنها به یک معنی می باشندو می توان آن را بصورت زیر تعریف نمود:

سئو مجموعه فعالیت هایی است که در طراحی سایت، تعیین استراتژی محتوایی و تولید محتوا انجام میدهید تا جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کرده و بازدیدکننده بیشتری برای سایت جذب کنید. .در واقع سئو فرآیندی است که به گوگل کمک می‌کند تا سایت شما را شناسایی کرده، زمینه فعالیت شما را بفهمد و بر اساس کلمات کلیدی مرتبط سایت شما را در صدر نتایج جستجو نشان دهد.

اکثر کاربران اینترنتی صفحات مورد نظر خود را از موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل، بینگ و یاهو پیدا میکنند. از این‌رو سئو مناسب کلید شما برای رسیدن به بازدید بیشتر است.

بطور خلاصه اهداف سئو را می توان بصورت زیر بیان نمود:

  • در بازدید وب سایت تاثیر بسزایی دارد.
  • باعث ایجاد برند می شود.
  • باعث افزایش ترافیک سایت خواهد شد.
  • باعث می شود وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو از رتبه بهتری برخوردار شود.
  • باعث افزایش فروش محصولات خواهد شد.
  • بهترین ابزار برای تبلیغات است.

ارکان مهم در سئو سایت

سئو و بهینه سازی یک سایت فرآیندی زمانبر و مستمر است. تکنیک ها و روش های زیادی برای کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل وجود دارد که هر کدام میتوانند تاثیر مثبتی در این فرآیند داشته باشند. سئوی داخلی، خارجی و تکنیکال سه رکن اصلی سئو هستند که با همدیگر به بهینه سازی سایت کمک می کنند؛ سئوی داخلی برای بهینه سازی سایت، سئوی خارجی برای ارتقا سایت از طریق لینک سازی و سئوی تکنیکال خزیدن (crawling) و ایندکس کردن سایت در گوگل است.

 برای موفقیت در سئو و افزایش بازدید، هر سایت نیازمند ۳ اصل مهم هستیم که به شرح زیر است:

۱- سئو تکنیکال

سئو تکنیکال (Technical SEO) شامل تحلیل سایت توسط ربات های گوگل یا Crawl، ایندکس شدن صفحات توسط گوگل و پردازش این موارد برای بررسی تاثیر آنها بر رتبه سایت است. استانداردسازی کدنویسی سایت، رعایت اصول سئو در طراحی، نشانه گذاری استاندارد، بهینه سازی سرعت سایت، طراحی نسخه ریسپانسیو و مواردی از این دست را سئو تکنیکال می نامیم.

با سئوی تکنیکال، به موتورهای جستجو کمک میکنید تا وب سایت تان را بدون هیچ مشکلی crawl، تفسیر و ایندکس کنند. به این دلیل تکنیکال گفته می شود که به محتوای وب سایت و یا ارتقا سایت تان مرتبط نیست. هدف اصلی سئوی تکنیکال، بهینه سازی زیر ساخت سایت تان است.  بهینه سازی زیر ساخت یک سایت مبحثی است که سئوی تکنیکال به آن می پردازد و نیاز نیست هر روز آن را انجام دهید، همان ابتدای کار اگر زیرساختی بهینه داشته باشید، در واقع گام مهمی در سئوی داخلی برداشته اید.

۲- سئوی داخلی یا درون صفحه سایت

منظور از سئوی داخلی یا درون صفحه(On Page SEO)، بهینه‌سازی صفحات داخلی سایت برای موتورهای جستجو، جهت بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو و افزایش ترافیک سایت است. سئو درون صفحه به کنترل مستقيم کدها و يا محتويات وب سايت شما اعم از متن، تصوير، پيوند و … مرتبط مي‌شود؛ به طور کلي هر چيزي که در سايت خود بارگذاري مي‌کنيد مربوط به سئوی داخلی مي‌شود. اين روش پايه تمام تلاش‌هاي بهينه‌سازي است زيرا جايي است که شما بيشترين کنترل را روي آن داريد. با سئوی داخلی، موتورهای جستجو به راحتی سایت شما را پیدا کرده و می‌خوانند، موضوع آن را درک می‌کنند و اگر استاندارهای لازم را داشته باشد، آن را به عنوان یک سایت مفید برای کاربران می‌شناسند.

۳- سئوی خارجی یا بیرون صفحه سایت

سئوی خارجی یا بیرون صفحه (Off Page SEO) مکمل سئوی داخلی سایت است. سئوی خارجی سایت از مجموعه عواملی تشکیل میشود که خارج از چارچوب سایت شما به بهبود و ارتقاء رتبه سایت در گوگل کمک می کنند تا جایگاهتان را در نتایج بهتر کنید و رنک بهتری بگیرید. سئوی خارجی يک فرآيند نامحدود است که توسط مهندسين سئو در جهت بدست آوردن پيوند دهندگان، اداره مي‌شود. ایجاد کانال و آی دی در شبکه های مجازی و قرار دادن لینک در آنها میتواند در بهبود سئوی سایت تاثیرگذار باشد. یکی از موارد موثر دیگر در بهبود سئو قرار دادن آدرس سایت در کامنت ها و مطالب مرتبط سایتهای دیگر میباشد. فاکتورهای سئوی خارجی به بیش از چند صد مورد می رسد که با دستیابی به آنها سایت رشد قابل توجهی نسبت سایت های دیگر خواهد داشت.

یکی از ابزارهای بسیار مهم برای یک سئوکارحرفه ای گوگل آنالیتیکس می باشد که در مقاله بعدی به طور مفصل به آن می پردازیم.

در ادامه به تعریف ۲ مفهوم مهم می پردازیم:

سئوی کلاه سفید: ما خیلی خوب هستیم!

سئوی کلاه سفید به کارگیری از تکنیک‌هایی است که بر اساس قوانین و الگوریتم های تعیین شده توسط موتورهای جستجو گوگل انجام شده و باعث می‌شوند رتبۀ سایت شما در صفحه نتایج گوگل ترفیع یابد. محدوده این تاکتیک ها توسط گوگل تعریف می شود. در واقع سئو کلاه سفید زمانی اتفاق می‌افتد که هدف شما با هدف گوگل یکی می شود.

سئوی کلاه سیاه: ما خوب نیستیم، فقط آن را تظاهر می کنیم!

سئوی کلاه سیاه نقطه مقابل سئوی کلاه سفید است. تکنیک های سئو کلاه سیاه روش هایی هستند که تلاش می کنند به طور مصنوعی وب سایتی را در حداقل زمان و کوشش به بالاترین جایگاه برسانند. سئوی کلاه سیاه سعی بر فریب موتور جستجو، سوءاستفاده از ضعف‌های الگوریتم ها و دور زدن قوانین گوگل است. یکی از تکنیک های غیر اخلاقی در این روش هک کردن سایت دیگران است.

متخصصین گروه مهندسی لناوا می توانند بهترین راهنما و مشاور شما در زمینه بهینه سازی سایت بر اساس سئو باشند.